Abayashram – Vision India

Het Abayashram van Vision India is een opvanghuis voor vrouwen die geestelijk in de war zijn en door hun familie zijn verstoten. Het ligt aan de rand van Bangalore.

Abayashram betekent: “a place to rest without fear”. Abayashram biedt plaats aan 35 vrouwen. Zij komen vaak van het platteland en hebben weken of maanden op straat gezworven. Een groot aantal van hen is HIV-besmet. Bij Abayashram worden de vrouwen liefdevol opgevangen.

Het vrouwencentrum is op 12 juli 1996 gesticht door Daisy Mathew, een juriste, die zich het lot aantrok van vrouwen die op straat zwierven en zo bewogen was met deze vrouwen, dat zij haar carrière opgaf en zich volledig toelegde op de opvang van deze gedesoriënteerde vrouwen. In mei 2007 is zij, 49 jaar oud, overleden. Haar werk wordt voortgezet door o.a. Joby Jacob Varghese, sociaal werker, die sinds 1997 bij Vision India werkt. Hij is, met nog 6 andere beroepskrachten, fultime betrokken bij de opvang van de vrouwen.

Het doel van de behandeling is om de vrouwen mentaal weer op de been te helpen en weer in contact te brengen met hun familie of elders een plaats te geven. Sinds de oprichting zijn er al meer dan 150 vrouwen behandeld en gerehabiliteerd.