Terugblik op opening nieuwe Working Women’s Hostel

Op 18 augustus 2012 is het 2e vrouwenhostel officieel geïnaugureerd door de University Women’s Association van Bangalore. Een fantastisch moment! In 2002 werd het stuk land al aangekocht en precies 10 jaar later is het 2e hostel een feit. In de afgelopen 10 jaar zijn er veel obstakels overwonnen en de vrouwen van de UWA – allemaal vrijwilligers! – mogen er supertrots op zijn dat ze het 2e hostel daadwerkelijk hebben weten te realiseren.

De UWA runt al 40 jaar met veel succes een vrouwenhostel voor werkende meisjes. In het hostel hebben 70 jonge werkende vrouwen een veilige plek om te wonen en krijgen ze begeleiding in hun verblijf in de miljoenenstad Bangalore. Het 2e hostel biedt plek aan nog eens 100 werkende vrouwen. Zowel het 1e als het 2e hostel wordt volledig door vrijwilligers gerund.

Het 2e hostel heeft de naam SARAYU gekregen en is vernoemd naar een voormalig voorzitter van de UWA die een grote som geld heeft nagelaten aan de UWA om het hostel te financieren.

De ceremonie werd verricht door Dr. Kiran Mazumdar Shaw (links op de foto linksboven), voorzitter van de Raad van Bestuur van BIOCON.  Zij heeft dankzij een beurs van de UWA-moederorganisatie kunnen studeren in Australië en is dus een lichtend voorbeeld hoe je – met een zetje in de rug – het als vrouw ver kan schoppen in het Indiase zakenleven.

Het hostel bestaat uit een begane grond, 2 verdiepingen en een overdekt dakterras. Op elke verdieping is een keukentje en een gemeenschappelijke ruimte.

De UWA is nu bezig de binnenkant te voltooien. Stichting Kettingreactie heeft het bedrag van € 900,- ter beschikking gesteld om ook voor dit 2e hostel warmwatervoorziening op zonne-energie te kunnen realiseren (dit bedrag was nog over van onze fondsenwervingsactie voor de warmwaterketels voor het 1e hostel). Als u hieraan ook een bijdrage wilt leveren dan kan dat natuurlijk (de totale kosten van deze zonne-energie-installatie zijn namelijk ongeveer € 8000,-). Bijdragen hiervoor zijn welkom op rekening ING 5313860 onder vermelding van UWA-hostel.