Zwervende vrouwen in overvloed in Bangalore

Duizenden zwervende vrouwen worden gered en gehuisvest in schuilplaatsen in Bangalore. Velen van hen zijn gedesoriënteerd, geestesziek en zwanger.

Het aantal rondzwervende en geestelijk zieke vrouwen groeit met de dag en het vinden van een veilige plek om hen te beschermen wordt een uitdaging, zeggen NGO’s.

Mamata werd gezien in de buurt van Hoskote, aan de rand van de stad, gedesoriënteerd, depressief en fysiek zwak. Ze droeg gescheurde kleding en smeekte om eten. Vrijwilligers van Abayashram kwamen er uiteindelijk achter dat ze uit Odisha kwam. Ze is getrouwd, heeft twee kinderen en spreekt alleen Odia. Mamata was vanuit Andhra Pradesh op een trein naar Bangalore gestapt. Ze wilde naar haar ouders in Odisha gaan, maar had de verkeerde trein genomen.

Mamata is geen uitzondering. Veel mannen en vrouwen, in verschillende stadia van geestesziekten, verlaten hun huizen en lopen weg. De meeste zijn vergeetachtig; ze weten hun namen en adressen niet en hebben vaak geen idee waar ze zijn of waar ze naartoe willen. Abayashram is een van de organisaties die werken aan de redding en rehabilitatie ervan. Abayashram werkt vanuit Hoskote en is al meer dan 20 jaar actief. Joby Jacob, directeur van Abayashram, zegt dat de organisatie ten minste drie gevallen van zwervende vrouwen per week krijgt. “Als leden van ons reddingsteam ze spotten, zijn ze halfnaakt, verbijsterd en depressief. De meeste zijn ook slachtoffer van seksueel misbruik en hebben de diagnose hiv. Sommigen zijn zwanger,” zei Jacob tegen Metrolife. “De vrouwen worden ofwel verlaten door hun familie of zijn weggelopen. Ze zijn te vinden naast de snelweg restaurants en marktplaatsen waar ze op zoek naar voedselresten,” zegt Jacob.

Dream India Network is een andere organisatie die rondzwervende geesteszieke mensen redt. Gemiddeld krijgt het zeven of acht gevallen per dag. Pater Edward Thomas, oprichter van het netwerk, zegt dat niet alle gevonden mensen geestelijk ziek zijn. “Onze reddingsteams verplaatsen zich in kwetsbare gebieden zoals Marthahalli, K R Puram, Koramangala en Bannerghatta Road om deze mensen te identificeren. Soms bellen mensen ons om ons een tip te geven,” zegt hij. “Het meest recente geval is Sarita, gespot nabij Mysuru Road. Toen het reddingsteam haar vond, werd ze gewelddadig en begon ze stenen te gooien. Na veel weerstand en met de hulp van de politie brachten we haar naar onze opvang”, zegt pater Thomas. Het tweede geval was een vrouw die naakt op Bannerghatta Road ronddoolde. Mensen die in het gebied woonden, riepen Dream India op en vrijwilligers haastten zich naar de plek. Pater Thomas schat dat ten minste 4.000 vrouwen en mannen nu in verschillende opvanghuizen in de stad zijn gehuisvest.

Hoe identificeren de reddingsteams de dwalende geesteszieken? “Je begrijpt het gewoon door ernaar te kijken. Ze mompelen tegen zichzelf en praten over dingen die geen verband houden. Ze zijn vies en hebben lang en onverzorgd haar”, zegt hij. Pater Thomas vertelt over zijn ervaringen: “We zagen een man langs de weg bij Mysore Road. Hij stond met een steen in zijn hand en schreeuwde en bedreigde iedereen die voorbij liep. Ik werd bijna geraakt toen ik bij hem in de buurt kwam.”

Het aantal rondzwervende en geesteszieken groeit met de dag en het vinden van een veilige plek om ze te beschermen wordt een uitdaging, legt pater Edward uit. “We hebben land in de buurt van Nimhans geïdentificeerd en geschreven aan de afdeling vrouwen- en kinderwelzijn om ons 15.000 tot 20.000 m² te geven om deze categorie mensen te huisvesten. We hebben momenteel geen enkele faciliteit voor hen in de stad ”, zegt pater Thomas. Dr. Sunil Patil, consultant psychiater, M V J Medical College en secretaris Indian Psychiatry Society (hoofdstuk Karnataka), zegt dat de meeste gevallen vrouwen zijn tussen de 30 en 40 jaar. “Enkele redenen die hen ertoe aanzetten weg te lopen van huis zijn misbruikende partners, stressvolle situaties op de werkplek en hallucinaties. Ze beginnen stemmen van binnenuit te horen die hen aanzetten weg te rennen, ”legt Dr. Patil uit. Naast antidepressiva spelen psychosociale aspecten een grote rol bij het genezen ervan. “Ze moeten worden omringd door mensen die voor hen zorgen in plaats van streng voor hen te zijn”, zegt hij. Dr. Divyashree K. R, consultantpsychiater, Aster CMI, zegt dat de meerderheid van de geredden lijdt aan schizofrenie. “Soms kunnen patiënten met een verstandelijke handicap ook afdwalen”, zegt ze.

Wat te doen als je een rondzwervende persoon ziet? Dr. Divyashree K. R, consultant psychiater, zegt dat de Mental Health Act voorziet in de ziekenhuisopname en behandeling van een geestelijk zieke persoon die ronddoolt. Dit moet worden vergemakkelijkt door een officier die belast is met het lokale politiebureau. “De politie moet over de patiënt worden geïnformeerd. Onder MHA van 2017 is het de taak van de verantwoordelijke officier om de patiënt voor behandeling te nemen. Met een adequate behandeling en beveiliging kunnen veel patiënten herenigd worden met hun gezin, ‘zegt ze.

Tekenen om op te letten:

• Murmurerend voor zichzelf
  • Lang en onverzorgd haar
  • Vuile kleding
  • Rusteloze lichaamstaal

(Hoe NGO’s dwalende, geestelijk zieke mensen identificeren)

Zie originele tekst in de Deccan Harald van 10 oktober 2019

Comments are closed.